piątek, 18 października 2013

Czym są humektanty i jak działają na włosy?



To higroskopijne związki, które mają chemiczną strukturę, przyciąga do siebie wodę  z atmosfery i wiąże ją w różne ułożenia z cząsteczkami. Rolą humektantów jest zwiększanie zawartości wody w warstwie rogowej naskórka. Wiążą wodę w skórze i przeciwdziałają jej utracie dzięki czemu skóra i włosy są bardziej nawilżone.

Samodzielnie mogą być niewystarczające, najlepsze efekty dają w połączeniu z emolientami

Włosy suche podczas wilgotnego powietrza będą absorbować wodę z powietrza. Podatne będą na takie powietrze szczególnie włosy falowane i kręcone, dlatego, że są bardziej porowate niż włosy proste.


aktualne zdjęcie włosów



w ekstremalnie wilgotnym powietrzu w Turcji, rok temu, temperatury przekraczały 38 stopni!





Wpływ wilgoci na włosy.


Wysoka wilgotność
Doświadczyłam już w ciepłych krajach, katorga dla włosów kręconych. Jeśli w ciągu dnia poziom wilgotności przekracza 80 % praktycznie nic nie można zrobić. Jeśli loczki są suche i zniszczone, są zarazem wysokoporowate, bardzo łatwo chłoną wodę z powietrza. Efekt? Napęczniałe włosy, w dotyku, ich powierzchnia jest wtedy bardzo szorstka. Podniesione łuski mogą spowodować kołtuny, frizz, zbijanie się włosów w gromadki, które są bardzo podatne na wykruszanie się. Nadmiernie napęczniałe tracą swój skręt, który zamienia się w siano.


Przy wysokiej wilgotności powietrza humektanty odstawiamy całkowicie, wysoka wilgotność zaczyna się w momencie gdy temperatury przekraczają 21 stopni. Latem i w Polsce mamy tropiki, dlatego w takich sytuacjach niezbędne jest dobre nawilżanie włosów, będą wtedy mniej podatne na absorbowanie wody z otoczenia.


Niska wilgotność
Ekstremalnie niską wilgotność mamy w suchą zimę. W powietrzu brakuje wody, która mogłaby być absorbowana przez humektanty na powierzchnię włosa.
Poniżej -9 stopni jest już bardzo sucho. Najlepiej używać dużo emolientów. Często zdarza mi się, że skręt mi "siada" lub faluje dużo słabiej, to normalne.


Dla kręconych humektanty są najlepsze w umiarkowanym klimacie.

Przykłady humektantów:
glycerin
urea
propylene glycol
proteiny- w nazwie protein, hydrolyzed
lactic acid
hialuronic acid
sodium lactatc
sodium hialuronate
mannitol
sorbitol
xylitol
niacynamide
d-panthenol
honey
aloe vera
fructose
silicone copolyols
PEG-x (polyethylene glycol)
PCA (piroglutaminian sodowy)



Małymi kroczkami i Ty dasz sobie radę panować nad włosami :) Pozdrawiam wszystkie kręcone i falowane, które do mnie piszą wiadomości :))
Trzymam kciuki, życzę wytrwałości i systematyczności, to się opłaca! Niech żyją zdrowe i piękne włosy :)

36 komentarzy:

  1. cudowny psiak (sama mam shih tzu) :) a o włosach to chyba nie muszę wspominać, bo są fantastyczne !

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Do twarzy Ci w nowym kolorze odrostów ;-) Na początku, podobnie jak innym czytelniczkom, trochę przypominał mi rudy, ale teraz widać, że z niego trochę taki 'miodziak' jest :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miodowo-słoneczny jest, następnym razem pomyślę nad jaśniejszym kolorem.

      Usuń
  4. moje falki kochają humektanty, zachowuję umiar i znam teorię ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Skąd ja to znam ;)
    Wilgoć+falowane włosy (moje) = siano!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawszecw Egipcie kreca mi sie wlosy i nie panuje nad nimi. Nie podobaja mi sie wtedy,ale co zrobic,tamtejsza woda im nie sluzy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze zabieram ze sobą olejki, słona woda+ chlor w basenach to istna masakra dla włosów.

      Usuń
  7. Śliczne te twoje włoski:))

    OdpowiedzUsuń
  8. Posiadam krecone wlosy sa zniszczone farbowaniem i prostowaniem
    Nie wiem czy teraz czyli w jesieni gdy padaja deszcze powinnam uzywac humekantow czy emolientow
    I w jakich proporcjach i ilosciach?
    Pomoglabys bo od dawna cZytam Twoj blog i zacheycam sie twoimi loczkami:)
    Zrob post na temat kosmetykow ktorych uzywasz jesienia i poeadnik dla zielonych
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Była aktualizacja jesienna we wrześniu :)
      http://beautywizaz.blogspot.com/2013/09/pielegnacja-wosow-aktualizacja-jesienna.html

      Zniszczone włosy lubią oleje i nawilżające odżywki :)

      Usuń
  9. normalnie jestem zakochana w Twoich włosach

    OdpowiedzUsuń
  10. oj ja ostatnio 3razy olejowałam włosy olejem kokosowym,ale mam siano teraz a suche są strasznie:( widać jednak moje loki tego oleju nie polubiły i migdałowego tez szukam dalej dziś zrobię olejkiem mojego synka do ciała:) . Super masz posty zaglądam tu codziennie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. dzięx komenatarz;>> * * *Dodałam Cię do linków na głównej
    stronie mojej witryny ;-)) ten twój piesio jest taki przytulaśny, nie wypuściłabym z rąk, idealny na jesień hiihi;))))

    OdpowiedzUsuń
  12. ja mam proste włosy, ale czasem i mnie wilgoć dosięga

    OdpowiedzUsuń
  13. Napisz swoja włosową historię!
    Prosimy!! :*

    OdpowiedzUsuń
  14. Masz cudowne włosy ! : )
    ciekawy blog ;))

    OdpowiedzUsuń
  15. witam, jak farbujesz wlosy ze masz taki piekny kolor chce troche zaoszczedzic moich a kazda rada na rozjasnianie wlosow bedzie mile widziana pozdrawiam anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zajrzyj sobie do zakładki "koloryzacja", tam zamieszaczam wpisy i farbowaniu moich włosów.

      Usuń

Dziękuję za komentarze, na pytania odpowiadam pod postem pod którym zadałaś pytanie, przyjmuję konstruktywną krytykę, ale nie toleruję chamstwa, komentarze naruszające dobre imię mojego bloga i mnie będą usuwane jak również wszelki spam.